Bio

De Nederlandse sopraan Elma Dekker kreeg haar eerste zanglessen van Marianne Pak. Momenteel wordt zij gecoacht door Hanneke de Wit, Kirsten Schötteldreier en Niels Kuijers. Elma volgde masterclasses bij o.a. Burkhard Fritz, Christoph Prégardien, Margreet Honig, Nico van der Meel, Johannette Zomer en Miranda van Kralingen.

Elma zingt als freelancer bij het Nederlands Kamerkoor, SWR Vokalensemble, NDR Vokalensemble, Chorwerk Ruhr, het Groot Omroepkoor, het Laurens Collegium Rotterdam en Cappella Amsterdam. Bij De Nederlandse Opera was zij geselecteerd om deel te nemen aan een tiendaagse workshop over contemporaine muziek. Ook werkte zij mee aan de productie ‘Das Floss der Medusa’ van Henze en de megaproductie ‘Aus Licht’ van Karlheinz Stockhausen. Andere contemporaine muziek die Elma gezongen heeft zijn werken van o.a. Claude Vivier, Georges Aperghis (o.a. Wölfli Kantata), Luigi Nono, John Adams, Hans Abrahamsen, Sophia Goebaidoelina, Olivier Messiaen, Alfred Schnittke en György Ligeti.

Ook het uitvoeren van nieuwe composities heeft een belangrijke plek. Met Geerten van De Wetering voerde Elma de speciaal in coronatijd geschreven composities “Three songs” uit, geschreven door Geerten. Door verbonden te zijn aan diverse internationaal gerenommeerde kamerkoren, komen er regelmatig nieuwe noten op het repertoire. Zo zong Elma nieuw werk van Kaija Saariaho, James MacMillan, Peter-Jan Wagemans, Valery Voronov, David Lang en recent met NDR Vokalensemble composities van Percy Purgslove in een samenwerking met de NDR Big Band.

Als solist zingt Elma regelmatig en met veel liefde Bach. In november 2015 zong zij de solocantates BWV 204 en BWV 209 begeleid door strijkers van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Naast vele andere cantates heeft zij ook de Matthäus en Johannes Passion als solist uitgevoerd.

Elma Dekker geeft regelmatig concerten met organisten, waaronder Geerten van de Wetering, Harmen Trimp, Matthias Havinga, Aart Bergwerff en Pieter van Dijk. In 2017 werkte Elma mee aan het eerste deel van de cd-reeks ‘BACH Complete Organ Works’ van Pieter van Dijk, gespeeld op het Van Hagerbeer/Schnitger-orgel in Alkmaar, waar zij de koralen inzong van Clavierübung III.

Voordat zij zich volledig op het zingen toelegde studeerde Elma contrabas bij Jean-Paul Everts en Knut Guettler aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Als bassiste heeft zij o.a. als aanvoerder in het NSO gespeeld onder leiding van Otto Tausk en participeerde zij in de NJO summer- en winteracademies onder leiding van Reinbert de Leeuw en Mark Wigglesworth. Zij speelde in orkesten onder leiding van o.a. Neeme Järvi, Martin Sieghart, Etienne Siebens en Hans Leenders.

Vanwege haar interessse in theologische vraagstukken studeerde Elma ook Wereldgodsdiensten aan de Universiteit Leiden met als specialisatie 16e eeuwse kerkmuziek.